Dyrk din sport på Vejlefjord Gymnasium sammen med dine venner… hver dag

Alt er meget lettere, hvis du bor på Vejlefjord Kostgymnasium. Du skal ikke halse efter bussen for at komme til fitness eller på cyklen en blæsende våd efterårsdag for at komme til svømning. Du banker bare på døren til dine bedste venner og går over i sportshallen, svømmehallen eller fitnesscenteret. Alt er lige om hjørnet. Hvis du er dagelev bliver du bare efter skoletid, laver måske en opgave sammen med et par venner og går til volley samme aften, før du tager hjem.

Der er bare SÅ mange kombinationsmuligheder for sport og fritid på Vejlefjord Gymnasium

Hvis du spiller fodbold, kan der laves et rigtig godt samarbejde med fitness, så du styrker kroppen lige på den måde, der gavner dit spil bedst muligt. Hvis du vil med Vejlefjord Gymnasium på ski i foråret, kan du også træne de helt rigtige muskelgrupper før turen. Kombinationerne er mange, og de virker.

Deltag i de store sportsgrene på Vejlefjord Gymnasium

De sportsgrene som hver uge tiltrækker flest elever er fitness, fodbold og volleyball. Det handler meget om fællesskab, når man dyrker sport på gymnasiet.

Fitness kan alle være med til

Vejlefjord Gymnasium har et rigtig veludstyret fitnesscenter med plads til 30-40 elever ad gangen. Om aftenen er der ofte fuld knald på træningen og høj intensitet.

Det her kan du opnå med fitness:

• Få dit personlige træningsprogram og nå de mål du sætter for dig selv og din krop
  • Få coaching af vores superprofessionelle træner
  • Køb din egen app og få instruktion i at bruge den, så du kan følge din egen udvikling tæt
  • Tab dig passende ved at få kostråd af vores træner og samtidig forbrænde mest muligt i fitnesscenteret
  • Uddan dig til selv at blive fitnessinstruktør med diplom fra Dansk Idrætsforbund
  • Få udviklet det træningsprogram af vores instruktør, som vil hjælpe dig til at blive bedre til den sport, du ellers dyrker
  • Dyrk fitness for sjov på Vejlefjord Gymnasium eller gå all in på topplan

Fodbold giver sammenhold og personlig udvikling

På gymnasiet kan du blive bedre til fodbold uanset, hvilket niveau du begynder på. Alle kan være med. Det vigtigste er, at du er parat til fairplay og holdånd. På Vejlefjord Gymnasium hjælper vi hinanden til at blive bedre og giver high five, også hvis man misser en målchance.

Her er Vejlefjords fodboldpakke for gymnasieelever:

• Eftermiddags- eller aftentræning to gange om ugen
  • Træning hele året. Om vinteren på nærliggende kunstgræsbane eller i egen sportshal. Vejlefjord Gymnasium har to fodboldbaner, så der er rigeligt med muligheder for træning og kamp
  • Deltagelse i Internationalt Fodboldstævne, hvor der også kommer hold fra fx Norge, Finland, England, Tyskland m.fl.
  • Træning i både kondition, taktik og teknik
  • Målrettet skadestræning i fitness eller egen svømmehal både for at modvirke skader eller for at hele skader så hurtigt som muligt. Det handler om at komme tilbage på banen med vennerne
  • Fodbold er både for piger og drenge
  • Du kan også få kostråd og et styrketræningsprogram, så du kan yde optimalt
  • Få erfaring med at lave kampprogram og afvikling af turnering

Volleyball er en rigtig holdsport

Det kræver masser af tålmodighed og træning at blive god til volleyball. Her kan du ikke gå solo, men skal lære alle holdsportens bedste kompetencer. Det fedeste er, når du bliver så god, at du kan springe højt op over nettet og smashe bolden ned på modstandernes banehalvdel.

Her er volley på Vejlefjord Gymnasium:

• Gode og virkeligt engagerede trænere
  • Volley for både drenge og piger
  • Deltagelse i en nordisk turnering med hold fra Norge, Finland og Sverige
  • Fitnessprogram, der styrker din sport
  • Udvikling at strategi og teknik

Vejlefjord Gymnasium giver rum for masser af elevinitiativ

Gymnasiet giver gode rammer for at elever kan engagere sig i sport i fritiden. Faciliteterne står til rådighed så snart der er nok som vil noget:

• Svømmehallen: Så snart 6 elever gerne vil svømme, sørger skolen for at stille en livredder til rådighed. Det gør, at du både kan dyrke svømning for alvor og for sjov. Efterskolen har en svømmelinje, der giver mulighed for mange træningstimer også for gymnasielever.
  • Sportshallen: Hallen har 5 badmintonbaner og 2 basketbaner, som står til fri afbenyttelse på ledige haltider. Nogle år bliver badminton og basket dyrket meget intenst, andre år er der større opbakning til andre sportsgrene. Men her kommer du på banen og sætter gang i noget. I 2020 deltog et baskethold i en turnering i USA, fordi et hold drenge satte barren højt og trænede intenst.

Naturen omkring Vejlefjord Gymnasium er et eldorado for aktiviteter

• Kano: Du skal selvfølgelig med på den årlige kanotur på Gudenåen eller et andet sted i Danmark eller udlandet. I løbet af året kan du træne med vores kanoinstruktør og blive teknisk dygtig sammen med dine venner. Kanosejlads kræver samarbejde. Det er både sjovt og udvikler koordinationsevnen. Lær også hvordan du bjærger en kammerat, som er faldet overbord. For det sker nok!
  • Kajak: Det er helt fantastisk at sejle i kajak. Man bliver næsten et med vandet, når man skærer gennem vandspejlet så let som ingenting. Få undervisning af vores kajakinstruktør og bliv både hurtig og teknisk dygtig. Hvis du er rigtig sej, lærer du at lave en grønlændervending.
  • Løb: Området giver fantastiske muligheder for løbetræning på både asfalt og på stier gennem skovene ved Vejlefjord Gymnasium. Du skal selvfølgelig deltage i det årlige Vejlefjordløb og Trail Run, hvor vi inviterer løbere fra lokalområdet og andre skoler.
  • Mountainbike: Omgivelserne er kuperede og giver rigtig gode muligheder for at dyrke mountainbike. Så tag endelig din bike med og dyrk din passion rundt om Vejlefjord Gymnasium.

Vejlefjord Gymnasium – et sted for holdånd