I udskolingen skaber vi et pædagogisk miljø, hvor eleverne skal lære at tage mere ansvar i skolen og som unge mennesker

På Vejlefjordskolen er 6.-9. kl. geografisk adskilt fra de yngre elever, så de oplever at blive ”de store”. Fra 7. kl. får de nye fag som samfundsfag, geografi, biologi, fysik/kemi og valgfag. Med fokus på skolens værdier om, at man skal være over for andre, som man ønsker at de skal være overfor en selv, ønsker vi at eleverne skal opleve et trygt og udviklende skolemiljø og selv lære at tage ansvar for andre.

De store elever fokuserer på fremtiden og høj faglighed

Når eleverne kommer i 6.- 9. kl. bliver der fokuseret endnu mere på, at skolen skal give adgang til et væld af uddannelser. Mange elever vælger efterfølgende gymnasiale uddannelser. Her er Vejlefjord Gymnasium et oplagt valg. Elever der vil tage erhvervsfaglige uddannelser skal også være godt forberedte, så vi sætter målene højt for alle vores elever.

Rejser styrker sammenholdet i klassen og giver oplevelser for livet

6. klasse tager på en klasse tur i 4 dage.

7. og 8. klasse tager på lærerige ekskursioner i skolens bus til vigtige kultursteder i Danmark.

9. klasse rejser til en storby i Europa. I undervisningen forbereder vi os til turen, så vi bedre forstår den kultur og de steder, vi besøger. Man er altid et lidt større menneske, når man kommer hjem efter en tur til udlandet.

Det sunde liv – røg og alkohol må gerne vente

Vejlefjordskolen har altid haft fokus på sund livsstil. Vi har været røgfri skole siden 1930 og har altid haft alkoholfri fester på skolen… endda helt op i gymnasiet. Vi gør en indsats for, at Danmark ikke fortsat skal toppe statistikkerne for unges alkoholforbrug ved at have fokus på, at unge skal have frihed til at vælge et ungdomsliv uden eller med meget moderat brug af alkohol. Det er faktisk ikke så fedt at være underlagt for meget gruppepres på det område. Det gælder også euforiserende stoffer, som er blevet alt for almindelige blandt unge i Danmark. Skole og forældre skal her turde være voksne, der sætter tydelige rammer.

Fritidstilbud for de store elever

Vejlefjordskolen fungerer i døgndrift, fordi vi også har en efterskole og et kostgymnasium. Elever i dagskolen har derfor masser af muligheder for at deltage i skolens liv uden for den almindelige skoletid. I fritiden kan man dyrke fodbold, fitness, kor (med kortur), volley (med volleytur), basket, aktiviteter som sejlsport, kano, kajak, fiskeri, overnatning i shelter eller bålhytte, komme på weekend i efterskolen og hænge ud med vennerne her, eller tage med på spejdernes juletur, sommerlejr eller weekendture. Der er ingen grund til at kede sig eller bruge al sin tid bag en skærm, når man kan lave 1000 andre sjove ting.