Folkeskolens prøver

Vi tilbyder folkeskolens afgangsprøver efter 9. klasse

Statistik og karakter

Karakterer siger noget, men langt fra alt

På Vejlefjordskolen evaluerer vi jævnligt elevernes standpunkter for at kunne lægge planer for, hvordan undervisningen bedst kan tilrettelægges fremadrettet. Det kalder vi ”formativ evaluering”.

I slutningen af skoleåret tager afgangseleverne de afsluttende prøver. Hvis du ønsker at se, hvordan vores elever har klaret sig, kan du gå ind på uddannelsesstatistikerne herunder og få et indtryk af deres afsluttende karakterer. Mange år har Vejlefjordskolen ligget højt, men andre år har vi ligget gennemsnitligt. Det siger sig selv, at det kan svinge noget op og ned, når datagrundlaget er smalt, som det altid vil være på Vejlefjordskolen, når vi kun har en klasse på hver årgang.

Det allervigtigste for os er, når børn og unge mennesker flytter sig både fagligt, personligt og socialt og opdager, at de måske kan nå længere, end de troede. Vi sætter en ære i at give en elev, der skal arbejde meget for tingene, en oplevelse af at lykkes. Nogle gange kan vi også hjælpe en elev til at klare stx efter 9. eller 10. kl., fordi vi kender eleven allerede fra vores egen grundskole. Og så elsker vi også at give et ekstra puf til dem, der bare i forvejen er dygtige til det hele. Det vigtigste er, at eleverne udvikler sig og er glade for at gå i skole.

Elevernes overgangsfrekvens til anden uddannelse:

Resultat af skolens karaktergivning: