Makerspace

Undervisningen på Vejlefjordskolen skal være helt i front. Derfor har vi indrettet et moderne værksted med ny teknologi, hvor vi kan udvikle nogle af de kompetencer, der er vigtige her i det 21. århundrede.

Engineering – at lære at tænke som en ingeniør

Hvis du har en opfinder i maven, er interesseret i teknologi og gerne vil eksperimentere med 3D-printer, lasercutter, foliecutter, greenscreen eller Lego-robotter, kan du glæde dig til faget ”Makerspace” i 6. kl. Vi kunne også have kaldt det ”Engineering”, for du bliver faktisk ingeniør på dit eget niveau. Her skal du fx løse et bestemt problem sammen med en gruppe venner: opfind en maskine, som kan sortere bolde af forskellige størrelser, ELLER lav et elektrisk apparat, som kan få lys til at blinke efter dine håndbevægelser. ELLER lave en model af en bil, der har så lidt vindmodstand som muligt.

Det skal vi lære i et moderne samfund

De kompetencer, der ofte fremhæves som vigtige i et moderne samfund kaldes og det 21. århundredes kompetencer. Det drejer sig om:

• Samarbejde
  • It og læring
  • Videnskonstruktion
  • Problemløsning/Innovation
  • Selvevaluering
  • Kompetent kommunikation

Den type arbejde handler fx om at kunne ”udholde” usikkerhed, mens man arbejder sammen om et projekt, at bære frustrationer, når tingene ikke lykkes i første hug, at tænke over, hvorfor noget ikke lykkedes og så forsøge igen og måske få det til at virke i anden eller tredje omgang, og at være god til at udtrykke sig om både idéerne, processen og resultatet. Alt sammen naturligvis tilpasset 7. klasse-hoveder, hvor ikke alle ledninger i hjernen endnu har fundet deres rette plads.

Også til projektarbejde i andre klasser

Makerspace er et ressourcelokale for alle klasser, fx når vi har et projekt i dansk, fysik eller historie. Det kan være, en gruppe elever har brug for at lave en flot planche over et projektforløb, skære en figur i pap eller se, hvad der sker med en konstruktion, når man bruger tværstivere.